Djurgrupper

Idag fortsatte vi äntligen med våra djurgrupper ”på riktigt” med mattelek, språklek, livsviktigt och massage/samarbetsövningar.

I matteleken började vi prata om mönster och vad som utmärker ett mönster. Många barn kunde förklara riktigt bra för kompisarna, någon sa att det är något som kommer igen och igen och igen. En annan beskrev det som något som ser likadant ut, etc.

Passet började med att vi satt alla tillsammans på golvet och jag la upp ett mönster med logiska block, barnen fick sedan i tur och ordning fortsätta mönstret. Vi började med två olika figurer och mot slutet provade vi med fem (!). När det konkreta materialet kom fram föll polletten ner hos barnen och de förstod hur ett mönster uppstår.

När alla hade provat med det konkreta materialet gjorde vi ett arbetsblad där barnen först skulle färglägga ett pärlhalsband, pärlornas färger skulle bilda ett mönster. Här bestämde varje barn svårighetsgraden, ju fler olika färger du väljer desto svårare blir det! Sedan skulle de rita ett armband med geometriska former där mönstret var förutbestämt.

Det var spännande att se barnens olika strategier för att lösa uppgiften, flera stycken kom till exempel på att de kunde lägga pennorna i samma ordning som färgerna skulle komma i halsbandet. Klurigt!

Det här inlägget postades i Djurgrupper, Matematik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *