Matematik: Bråk

Gröna gruppen har inom matematiken arbetat med bråk. Vi började först att prata om själva ordet, eftersom det har en innebörd i det vardagliga språket men en annan innebörd i det matematiska språket.

Vi gick igenom begreppen halv, tredjedel och fjärdedel. Samt hur det skrivs som ett bråk och hur man kan rita figuren. Vi pratade även om att det går att dela upp både hela figurer (som en cirkel) eller ett antal (som barnen i gruppen) men att båda går att skriva som ett bråk.

Sedan gjorde barnen ett arbetsblad där de fick dela olika geometriska former i halvor, för att efter det färglägga en halva av figuren. De fick även skriva ”halv” och ”1/2” längst upp på pappret.

”Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Naturliga tal och deras egenskaper och hur de kan användas för att ange antal och ordning. Del av helhet och del av antal”
Det här inlägget postades i Djurgrupper, Matematik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *