Idrott

Dagens idrottslektion för gröna gruppen hade något av ett mattetema. Vi började med en dattenlek, ”Bråk-datten”.

Där skulle den som blev tagen ställa sig stilla och hålla upp ett, två, tre eller fyra fingrar. För att befria sin tagna kompis skulle man säga rätt bråk, dvs ett = hel, två = halv, tre = tredjedel och fyra = fjärdedel. Vi tränar och befäster på så sätt det matematiska innehållet som vi arbetat med tidigare i veckan.

Sedan hade vi en redskapsbana där barnen skulle slå med tärning för att sedan få gå olika små banor. De tog även med sig en ärtpåse på vägen och när alla ärtpåsar var slut räknade vi ärtpåsarna och fastställde vilket nummer (1-6) som fått flest respektive färst ärtpåsar.

Som avslutning arbetade vi med fallskärmen, vilket de tycker är väldigt roligt! Vi tränade på att hålla samma takt när vi lyfter och sänker fallskärmen samt att ändra tempot. Barnen fick springa under och byta färg. Och allra sist utmanade jag dem i en lek där man ska försöka få ner en mjuk boll i hålet i mitten. Barnen vann med 2-1! 🙂

”Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera”

Lgr11

Det här inlägget postades i Idrott och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *