Programmering av BeeBots

I veckans djurgrupper stod bland annat programmering på schemat!

Vi har förmånen att kunna låna material från AV-Media, däribland BeeBots, vilket är en stor fördel eftersom de är dyra att köpa in.

I det centrala innehållet inom teknik för årskurs 1-3 står det bland annat att ”Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar: Att styra föremål med programmering”. Därför påbörjar vi det arbetet redan i förskoleklass.

Många av barnen kände igen BeeBotsen och några hade arbetat med dem innan, vilket är väldigt roligt! Då kan vi fortsätta bygga vidare på deras befintliga kunskaper och utmana dem ytterligare.

Vi började med att ha en enkel genomgång där jag började med att förklara hur BeeBoten fungerar och vilka olika kommandon som finns. Vi använde oss av olika begrepp som programmering, kod, rotera, sekvens, nollställa, etc.

Efter det delade jag in barnen i grupper om 2-3 barn som fick samarbeta och turas om med en BeeBot. Vi pratade även om rymden och planeterna eftersom robotarna skulle ut och köra på rymdmattan 🙂

”Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,

  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem”

Lgr11

Det här inlägget postades i Digitala verktyg, Djurgrupper och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *