Mattelek: Mönster

Den här veckan har vi arbetat med mönster i smågrupper om 4-6 barn. Anledningen till att vi valt att jobba i den mindre gruppen är för att ge varje barn chans att ta plats och göra sin röst hörd och även möjlighet att fördjupa sig inom lärandet.

⚫?⚫?⚫?⚫?⚫?⚫?⚫?⚫?⚫?⚫?⚫?

Vi började arbetspasset med att berätta vad ett mönster är. Efter det så fick barnen prova att kopiera ett mönster som den vuxne gjort för att sedan avsluta med att hitta på sitt eget mönster.

Vi använder oss av praktiskt material för att barnen ska kunna laborera och utforska med det.

⚪??⚪??⚪??⚪??⚪??⚪??⚪??⚪

Nästa tillfälle började vi med att repetera vad ett mönster är. Sedan delade vi in barnen i par och så skulle de jobba tillsammans genom att fortsätta på varandras mönster (ex. Ett barn lägger tre klossar, blå-gul-grön, det andra barnet fortsätter på kompisens mönster genom att upprepa dessa tre färger i samma ordning).

?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️?️

Slutligen fick de göra ett arbetsblad där uppgiften var att färglägga ett halsband i valfritt mönster eller fortsätta ett mönster som var påbörjat på ett armband. Många valde att göra båda ?

Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt

Lgr11

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *