Vi fortsätter arbetet med diagram, dels för att befästa kunskaperna från förra veckan kring stapeldiagram. Och även för att presentera ett annat diagram mer ingående.
Den här lektionen genomfördes i djurgrupperna under tisdagen och torsdagen. Och det som vi skulle använda stapeldiagrammet till den gång var följande frågeställning: ”Vilka husdjur är vanligast i vår grupp?”
Vi enades först om förutsättningarna, vi skulle självklart räkna djur som vi hade just nu. Men även djur som vi hade haft och om vi i familjen skulle skaffa något djur (inte om barnen bara önskade sig ett djur).
Vi gick laget runt och barnen fick berätta hur det såg ut hemma hos dem. Några hade ju såklart inga djur men eftersom vi dokumenterade hela gruppen i vårt diagram blev det inte utmärkande.
Här är exempel på barnens dokumentationer:
Slutligen tittade vi hur resultatet såg ut i ett cirkeldiagram.
Tydligheten i ett diagram och hur lätt det är att läsa ut fakta var slående för barnen. Vi var överens om att det var ett väldigt lätt och tydligt sätt att ta reda på saker.
Dagens bästa kommentar kom dock då vi diskuterade om det hade sett annorlunda ut om alla i gruppen varit där (det saknades en kille). Då säger en i gruppen: ”Nej jag vet att han inte har några husdjur, men han har iallafall en lillasyster” 😀