Gröna gruppen har arbetat med problemlösning inom matematik. Den här gången handlade det om nallar i en soffa, där barnen skulle försöka hitta så många olika sätt, kombinationer, som de kunde sitta i soffan.
Vi började dock med iPad och där barnen i par fick utforska hemsidan ”CombiBears” där man flyttar tre nallar i en soffa och tar kort på de olika kombinationerna.
När sedan själva problemlösningen påbörjades fick de först arbeta enskilt och dokumentera på ett papper, för att sedan jämföra sina egna lösningar med en kompis. Vi avslutade med att samlas i helgrupp igen och jag valde ut några olika elevlösningar och dokumentationer att visa upp. Detta för att visa på mångfalden och även ge dem tips inför kommande uppgifter.
Här är några av deras olika lösningar:
”Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera. Undervisningen ska uppmuntra och utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga.”
Lgr22