Bråk

Gröna gruppen har börjat arbeta med bråk. Vi började att prata och göra uppgifter kring begreppet ”halv” eller bråket 1/2.

Vi tittade och sjöng ”Apelsinsången” från UR, som handlar om hel och halv.

Barnen fick färglägga sin favoritpizza och sedan dela den i två halvor.

Det fanns några extrablad där barnen skulle dela upp eller sätta ihop två halvor, vi pratade även om symmetri och att alla halvor inte är symmetriska men att många var det.

Vi använde följande bildstöd till lektionen:

”I årskurs 1–3

Taluppfattning och tals användning

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och an­vän­ds för att ange antal och ordning
  • Tal i bråkform som del av helhet och del av antal samt hur delarna benämns och uttrycks som enkla bråk. Hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal
  • Hur naturliga tal och enkla tal i bråkform används i elevnära situa­tio­ner”

Lgr22

Det här inlägget postades i Matematik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *