Problemlösning

Gröna gruppen har arbetat med problemlösning. Den här veckan handlade det om mätning. Vi började med en uppgift där pedagogen ritade ett streck som en spiral på ett papper, barnen fick sedan gissa hur långt de trodde strecket var och vi mätte med en tråd. Uppgiften som de sedan fick var att rita ett lika långt streck, detta gjordes i par. De fick sedan välja en egen tråd att mäta med och så jämförde vi.

För att rita ett lika långt streck tittade barnen bland annat på formen, utseendet, storleken och varven på pedagogens ritning. Vi diskuterade och reflekterade efteråt om varför det blivit olika längd på snörena, med mera.

Andra lektionen arbetade vi i samma par, och barnens uppgift då var att konstruera egna problemlösningsuppgifter. Det skulle vara någon likhet med föregående uppgift, ”strecket”.

Det blev många spännande problemlösningsuppgifter 🙂

Här är några exempel:

Likheter som barnen uppmärksammade var att det handlade om mätning, att det var spiralformat, att vi ritade streck och cirklar samt att mäta tiden.

Det här inlägget postades i Arbetspass, Djurgrupper, Lektion, Matematik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *