Mätning och area

Gröna gruppen har jobbat med begreppet area, både ute och inne 😊

Lektionen började med att vi la ett fyra meter långt rep på marken. Med hjälp av att stega konstaterade vi att det var cirka 4 meter långt.

Sedan lades repet i en cirkelform, och jag förklarade att det som ryms inuti cirkeln kan beskrivas med begreppet area. Ställde även frågan hur långt repet var nu, och barnen svarade att det fortfarande var 4 meter långt.

För att undersöka hur stor arean i cirkeln var fick det ställa sig så många barn inuti som fick plats med sina hela fötter. I cirkeln fick det plats 17 barn.

Vi testade sedan en annan form, med samma rep. Den här formen kallade vi för ”korven”. Vi testade återigen hur stor arean var, och nu fick det plats 8 barn. Vad har hänt med arean? Frågade jag barnen. Den har blivit mindre, tyckte de. Har repet blivit mindre eller kortare? Nej det är samma rep…

Vi kunde därför dra slutsatsen att arean förändras beroende av formen, trots att omkretsen är densamma.

Efter detta fick barnen komma med egna förslag på former och vi undersökte arean på dessa.

På nästa lektion, som var inomhus, fick barnen istället göra egna former med varsin garntråd på 20cm.

De fick lägga olika former, fylla med centimeterkuber, samt dokumentera (rita av) sitt arbete.

”Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt”

Lgr11

Det här inlägget postades i Arbetspass, Matematik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *