Problemlösning

Den här veckan har både blå och grön grupp fått arbeta med en problemlösningsuppgift.

Uppgiften handlade om ett t0rn med tre klossar i olika färger som skulle staplas på varandra. Vi arbetade enskilt, i par, och tillsammans. Barnens uppgift var att ta reda på hur många olika slags torn det gick att bygga med de här tre klossarna. I alla tornen skulle klossarna staplas på varandra.

De hade inte tillgång till egna klossar utan deras lösningar skulle dokumenteras på ett vitt papper. De fick använda sig av vilka pennor de själva tyckte var lämpligt.

När de hade dokumenterat sina lösningar och kände sig nöjda parades de ihop 2 och 2 för att diskutera vilka likheter och skillnader de kunde se, samt räkna ihop hur många olika lösningar de hade hittat.

Vi avslutade gemensamt genom att de fick berätta om sina lösningar samt att vi gick igenom uppgiften tillsammans och byggde de olika tornen med klossarna.

Det var lite klurigt och barnen använde sig av olika strategier, bland annat:

  • Alla färger ska vara längst ner, i mitten och längst upp
  • Om färgerna byter plats med varandra så blir det olika
  • En kan sitta kvar och så kan de andra byta plats
  • En färg i mitten och sedan vända på hela tornet, samma för alla färger
  • Göra tvärtom med färgerna

”Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för matematik och förståelse för hur matematik kan användas i olika situationer. Eleverna ska därför utmanas och stimuleras att använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem på olika sätt med olika uttrycksformer samt för att utforska och beskriva sin omvärld”

Lgr11

Det här inlägget postades i Djurgrupper, Matematik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *