Tisdagens mattegrupper bestod av problemlösning.
Läraren ritade först ett streck som en snurra på ett papper, sedan frågade vi barnen hur långt de trodde att sträcket skulle vara om vi kunde ”räta ut” det.
Såhär långt trodde de flesta barnen:
Hur skulle vi kunna mäta frågade vi barnen?
De hade olika förslag:
- Vi kan ta linjal
- Mäta med gradskiva (beskrev den som en böjd linjal)
- Klippa ut pappret och räta ut
- Använda en tråd
Vi bestämde oss för att lägga en tråd på strecket för att mäta, såhär:
Det blev mycket längre än barnen trott, nästan dubbelt så långt.
Sedan fick barnen i uppgift att försöka rita ett streck som var lika långt som lärarens, de arbetade i par. När alla var klara mätte vid med trådar i olika färger för att jämföra.
Sista uppgiften var att barnen skulle hitta på egna problemuppgifter till varandra. Här är några exempel:
”Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,
- använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem”
Lgr11