Problemlösning – Dela kex ?

Några barn fick idag ha lite problemlösning tillsammans med en vuxen. Uppgiften som barnen fick var att dela upp ett antal kex (15st).

Det var 3 barn som skulle dela på kexen, och de fick då 5 st var. Sedan ville den vuxne också ha några kex, kan vi dela så att alla får lika mycket?

Barnen kommer på att vi kan dela kexen, först i halvor och sedan i fjärdedelar. Till slut får vi 3 hela, en halva och en fjärdedel var.

Vi provar även hur många fjärdedelar som behövs för att det ska bli ett helt kex, och hur många halvor som behövs för att det ska bli ett helt kex. Barnen provar att sätta ihop sina halvor och fjärdedelar.

Slutligen fick barnen dokumentera på ett papper hur vi delade upp kexen ☺

”Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för matematik och förståelse för hur matematik kan användas i olika situationer. Eleverna ska därför utmanas och stimuleras att använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem på olika sätt med olika uttrycksformer samt för att utforska och beskriva sin omvärld.”

Lgr11

Det här inlägget postades i Matematik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *