Problemlösning djurgrupper v.50

Hur många klossar behövs för att bygga tornet?

Barnen fick först tänka själv utifrån bilden, hur många klossar tror de behövs för att bygga ett likadant torn. De fick skriva eller rita vad de trodde, och skriva namn. Sedan samlades vi i ringen igen (vi arbetar ofta efter EPA-modeller, dvs enskilt, par, alla)

Vi samlades i gruppen igen, varje barn fick berätta hur många de trodde och hur de kommit fram till det.

Sedan delades barnen in i par utifrån hur många klossar de hade svarat. De flesta barn som får frågan svarar att tornet är byggt av 6 klossar, men det finns alltid några som menar att det måste finnas klossar ”bakom” för att den översta klossen inte ska ”trilla ner”.

De fick även tillgång till riktiga klossar för att bygga tornet.

Slutligen fick de använda iPad och bygga tornet digitalt, de som hann fick även försöka att ”gömma” klossar bakom tornet för att se hur många de kunde få plast med utan att ursprungsbilden (framifrån) ändrades.

”Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för matematik och förståelse för hur matematik kan användas i olika situationer. Eleverna ska därför utmanas och stimuleras att använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem på olika sätt med olika uttrycksformer samt för att utforska och beskriva sin omvärld”

Lgr11

Det här inlägget postades i Digitala verktyg, Djurgrupper, Matematik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *