Pysseldag F-3

Idag hade vi vår pysseldag tillsammans med lågstadiet. Barnen var indelade i åldersblandade grupper (med djurnamn), samma grupper som användes vid höstvandringen.

En tanke är att de äldre eleverna ska kunna hjälpa de yngre och fungera lite som faddrar och förebilder i dessa grupper. Det är viktigt för de mindre barnen att ha äldre att se upp till och respektera samtidigt som de äldre eleverna får chansen att hjälpa till och känna sig behövda.

Vi hade en trevlig stund på förmiddagen där vi i varje grupp skapade en krans av barnens utklippta händer samt gjorde pappersgirlanger att ställa i fönstren. Kransarna kommer att hänga i matsalen.

Pysselförmiddagen avslutades med en gemensam rast, antingen på skolgården eller nere på Tallkottens gård.

”Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra. Undervisningen ska ta tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara”

Lgr11

Det här inlägget postades i Bild, Skapande och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *