I veckans djurgrupper fick barnen arbeta med följande:
Språklek; vi arbetade med sekvensbilder där barnen jobbade två och två och gjorde en egen liten berättelse av fyra sekvensbilder. De fick berätta sin saga för de andra i gruppen. Sedan jobbade de i Trulleboken och skulle hitta vilken bild av tre som ”hände först” samt numrera en sekvens av tre bilder (1:a, 2:a & 3:e)
Mattelek; vi arbetade med lika och olika i matteboken, barnen skulle ringa in de saker som var lika på ena sidan och det som var olika på andra sidan. På nästa sida skulle de även rita saker som var lika och olika.
Bild; ritskola, barnen fick med hjälp av enkla instruktioner lära sig att rita en hund. Så här fina blev de! 🙂
Digitalt; vi arbetade med programmering, både digitalt och analogt. Först programmerade vi varandra, barnen delades in i par och fick turas om att vara programmerare eller robot. Den ena skrev kod på ett papper och sedan skulle roboten gå enligt koden.
”Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
- Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud
- Olika material, redskap och tekniker för att skapa
- Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar
- Digitala verktyg och medier för kommunikation”
Lgr11