Handtvättsexperiment

Förra fredagen påbörjade vi ett experiment med mackor, vi hade fyra mackor och de fick lite olika behandling…

Några barn fick efter rasten ta på en macka med smutsiga händer, några fick ta på en annan macka med avsköljda händer (endast vatten), några andra barn fick ta på en tredje macka med tvåltvättade händer och den sista och fjärde mackan var orörd.

Mackorna lades i plastpåsar som förslöts och märktes upp beroende på behandling… nu har de hängt på tavlan på Tallkotten i 10 dagar, vi har tittat på dem lite då och då för att se vad som händer. Nu ser de ut såhär:

Samtidigt som vi tittar på mackorna pratar vi om vad som hänt, och varför det är viktigt att tvätta händerna.

Det blir väldigt tydligt vad som händer när vi tvättar händerna eftersom mackorna ser så olika ut efter samma tid, ett bra konkret sätt att visa varför det är viktigt att tvätta sina händer innan måltider, efter man varit ute och lekt, och efter toalettbesök!

Det var ingen som kände för att äta med händerna som rört vid den ”smutsiga” mackan….

”Undervisningen i förskoleklassen ska syfta till att stimulera elevernas allsidiga utveckling och lärande. Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i elevernas behov och intressen samt i det kunnande och de erfarenheter som eleverna tidigare har tillägnat sig, men också kontinuerligt utmana eleverna vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper”

Lgr11

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *