Problemlösning och matematik genom konstruktion

Blåa gruppen var idag på brandstationen, gröna stannade ”hemma” och gjorde lite annat. Bland annat en problemlösningsuppgift som gick ut på att se skulle konstruera ett ”torn” i par.

Byggnadsmaterialet bestod av ärtor och tandpetare, vi visade hur det går att sätta ihop till en fyrhörning eller femhörning och sedan fick de själva i paren bestämma hur deras bygge skulle se ut.

Barnens olika konstruktioner:

”Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt
  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem”

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet

Det här inlägget postades i Experiment, Matematik, Skapande, Teknik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *