Några barn stannade kvar på Tallkotten idag på förmiddagen istället för att gå med på utedagen. Vi hade en stunds problemlösning och sedan tog vi rast på gården istället.
”Problemet” som barnen skulle lösa var Hur många klossar är tornet byggt av?
De började enskilt med ett eget papper där de fick skriva ner hur många de trodde. Sedan delades de in i par (så långt det gick med någon som hade tänkt annorlunda).
I paren berättade de hur de tänkt och varför, vi hade förslag från 6 klossar till 10 klossar. Nästa steg var att bygga själva tornet med riktiga klossar. Detta var olika svårt beroende på hur lätt man hade att omsätta den tvådimensionella bilden till ett tredimensionellt klossbygge.
I sista steget använde vi iPaden för att skapa 3D-modeller av bygget. Ett sätt att gå vidare var att se om de gick att ”gömma” fler klossar bakom tornet (dessa syns ju inte heller på 2D-bilden).
Spännande att höra barnens tankar och resonemang och se hur de samarbetade ihop!
”Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
- Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
- Matematiska begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva rum, läge, form, riktning, mönster, tid och förändring.”