Densitet – vad flyter och vad sjunker?

Veckans experiment i djurgrupperna handlade om hur olika vätskor har hög eller låg densitet. Och om olika saker flyter eller sjunker beroende på vilken densitet de har. Vätskor vi använde oss av var vatten, olja och sirap. Saker vi använde var en magnet, en pärla, en kastanj och ett skal från ett bokollon.

Vi började med att hälla vatten i en plastbehållare. Barnen fick sedan gissa vad som skulle hända när vi hällde i oljan i vattnet. De trodde b.la. att vattnet skulle bli gult och att oljan skulle lägga sig på botten eller högst upp. Det såg häftigt ut när vi hällde i oljan som la sig uppe på ytan. När vi sedan skulle hälla i sirapen trodde alla barnen att den skulle sjunka till botten, vilket den också gjorde. Varför blev det så då? Den är tung kom några barn på. Jag förklarade då att det finns något som heter densitet. Oljan har låg densitet, därför flyter den. Sirap har hög densitet, därför sjunker den.

Vi testade sedan att lägga i de olika sakerna i vätskorna. Vi började med magneten, den trodde alla skulle sjunka till botten. Dem hade rätt! Sedan la vi i skalet från bokollonet, det trodde alla skulle flyta. Rätt igen! Att gissa kastanjen blev lite svårare. Den sjönk först men flöt sedan upp och la sig på vattnet men under oljan. Barnen var då med på att kastanjen hade högre densitet än oljan men lägre densitet än vattnet. Med pärlan blev det lite olika resultat beroende på dess storlek. Någon gång sjönk den till botten och någon gång la den sig ovanpå sirapen.

Här har vi arbetet med ”kemiska och fysikaliska fenomen som är bekanta för eleverna” (Lgr 11).

För att sedan få en ännu större förståelse av vad densitet innebär tittade vi på Tiggy Testar – superblandningen som finns på urskola.se.

Som avslutning fick barnen dokumentera det som vi hade gjort.

Det här inlägget postades i Experiment. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *