Programmering

Vi går in i den mer tekniska biten nu när det gäller djurgrupper och experiment / digitala verktyg. Den här veckan har vi programmerat beebots. Det är små robotar som ser ut som bin och de programmeras genom olika kommandon i form av pilar på beebotens rygg.

Anledningen till att det blivit aktuellt med programmering är att det i senaste revideringen av läroplanen skrivits in allt tydligare. Dessutom är det ett roligt sätt att arbeta kreativt, med logiskt tänkande och förmågan att dra slutsatser och se samband.

Ibland blir det precis som man tänkt sig, och det känns ofta bra. Men ibland gör man misstag…. är det farligt? brukar jag fråga barnen. Nej! säger alla. Och så pratar vi lite kort om vad som händer när man gör ett misstag – nämligen att hjärnan växer! Den växer faktiskt mer om vi gör ett misstag än om vi gör rätt… detta är något vi vill att barnen ska ta fasta på för att jobba mot ett ”dynamiskt mindset” vilket gynnar all typ av undervisning/lärande!

Som sagt många gånger blir det rätt men ibland kan det också bli ”fel” så att robotarna får ge varann en liten puss ?

Det här inlägget postades i Digitala verktyg, Djurgrupper, Experiment, Teknik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *