Egen problemlösningsuppgift…

Mattekursen vi går på Linneuniversitetet börjar närma sig sitt slut… många roliga problemlösningsuppgifter har vi fått genomföra med era barn 🙂

I den sista uppgiften skulle barnen själva konstruera en uppgift. Vi började med att repetera vilka uppgifter vi tidigare gjort, alla hade varit med på någon eller några tidigare tillfällen så de kände igen något.

Sedan delade jag barnen i två grupper (4 barn i varje grupp) och förklarade att de skulle konstruera ett problem som den andra gruppen skulle lösa. De fick tillgång till hela Tallkotten och dess material samt varsin iPad för att filma eller ta kort.

De kom fram till två helt skilda och väldigt spännande problemuppgifter!

Killarna hade tänkt ut följande problem:

De byggde ett legobygge och räknade hur många bitar de använt. Sedan tog de ett kort av bygget med iPaden, plockade isär bygget igen och la bitarna på ett bord.

Tjejerna skulle sedan först titta på bilden och räkna ut hur många legobitar som använts, sedan fick de sätta sig vid bordet och skulle bygga en exakt kopia av bilden på iPaden. Killarna var med som publik men fick inte ge några ledtrådar eller hjälpa till.

Nu var det tjejernas tur att presentera sin uppgift, de hade gått runt på Tallkotten i våra olika rum och tagit kluriga detaljbilder med iPaden. Killarnas uppgift var nu att försöka hitta rätt platser!

Efteråt pratade vi om vad de tyckte om den här uppgiften idag, att konstruera problem till andra. Svårt tyckte de flesta! Men kul tyckte alla 😀

Det som jag ville se i den här uppgiften fångar hela det entreprenöriella lärandet… att få bejaka och utveckla sina företagsamma förmågor! Det handlar om kreativitet, samarbete, självständighet, och att barnen har inflytande över sitt eget lärande samtidigt som de tränar allt det andra. Något som man med säkerhet vet stimulerar barns lärande är när de känner sig delaktiga 🙂

Trevlig helg ❁

Det här inlägget postades i Digitala verktyg, Matematik, Mot nya höjder, Skapande, Språk, Teknik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *