Vi fortsatte denna veckan att jobba med stapeldiagram. Den här veckan var det en gruppövning där samarbete var en viktig del.
Tidigare har jag som lärare bestämt vad vi ska undersöka och ta reda på i våra olika stapeldiagram. Den här gången var det barnens tur! De blev indelade i grupper med 3-4 st i varje grupp och skulle tillsammans komma på något de ville undersöka i gruppen.
Det här ställde krav på både samarbetsförmåga och kreativitet (samt mycket annat såklart) vilket var väldigt spännande!
Vi fick en rad olika undersökningar att ta ställning till i gruppen! Barnen som ställde frågan hade även tänk ut upp till fyra olika svarsalternativ. Vi fick bland annat veta vilken godis som var godast, vilket djur som var sötast av fyra läskiga djur (det var fladdermusen ☠), vilken sport man tyckte var roligast, vilken färg man har på bilen, vilken frukt som är godast, vilken färg som är finast, med flera!! Spännande variation på frågorna helt klart.
Barnen fick själva, med mer eller mindre vägledning av mig, genomföra undersökningen i gruppen 🙂 vilket innebar att de frågade, räknade röster och dokumenterade i sina stapeldiagram.
Såhär såg några av barnens dokumentationer ut: