Äntligen fredag på Tallkotten!

Vi rivstartade den här fredagen med Tallkottens show! Det blev dans, akrobatik, cirkus, och en glad publik som var med på noterna från första stund.

De som ville vara med i showen hade tränat hela veckan och valt musik till sitt uppträdande. Övriga barn vad publik 🙂 Vi hade en fantastisk publik och lika fantastiska artister som vågade gå upp inför kompisarna, både enskilt och i grupp.

Efter showen gick de flesta barnen på utedag, några stycken stannade kvar på Tallkotten och gjorde en matteuppgift med Matilda.

Dagens uppgift handlade om sannolikhet. Såhär gick uppgiften till:

Vi hade en påse och i påsen låg fyra klossar, två stycken röda och två stycken gula. Jag skulle ta upp två klossar ur påsen 20 gånger, och barnens uppgift var att gissa utfallet efter 20 ggr. Alltså gissa vilket par som skulle vinna! Alternativen var röd-röd, gul-gul eller röd-gul. Jag var lite kaxig mot barnen och sa att jag minsann visste vilket par som skulle vinna…. det kunde jag räkna ut med matematik och något som heter sannolikhet. Barnen blev imponerade 🙂

Först fick de alltså gissa och skriva ner sin gissning på en liten lapp som jag samlade in, de flesta trodde röd-gul skulle vinna men kunde inte riktigt berätta varför. Jag samlade in deras gissningar och gjorde ett stapeldiagram av dem, sedan fick de varsitt A4 och nu var deras uppgift att dokumentera mina 20 dragningar i påsen. Här är några av barnens dokumentationer:

Tillsammans sammanställde vi barnens dokumentationer i ett stapeldiagram på tavlan. Det var mycket att hålla reda på och försöka följa sin dokumentation, vilken ordning klossarna kommit i och hur man egentligen tänkte när man ritade/dokumenterade. Spännande tankar och insikter kom fram och det var tydligt vilka som haft en struktur och tanke i sin dokumentation och vilka som endast ritat vilka klossar jag dragit i en mer slumpmässig ordning. Mycket positivt var att ALLA var delaktiga!

När vi var klara och hade kommit fram till att röd-gul-kombinationen hade vunnit diskuterade vi varför. Jag la då alla fyra klossarna ovanpå påsen och förklarade hur sannolikheten kunde hjälpa oss. Om man tänker att varje gång jag tar två klossar ur påsen så tar jag den ena några millisekunder före den andra, då blir det väldigt tydligt att se vad som blir kvar i påsen… tar jag en gul första gången är det två röda och en gul kvar i påsen. Sannolikheten för att jag ska ta en röd nästa gång är ju då dubbelt så stor som att det blir en gul!

Trevlig helg!!

Det här inlägget postades i Matematik, Mot nya höjder. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *