Filmvisning, matteuppgift och utedag

Idag har vi förutom pepparkakskalendern haft filmvisning på morgonsamlingen. Det var barnens greenscreen-filmer som visades upp. Självklart var det valfritt att visa upp sin film, och de allra flesta ville det! Några barn tyckte att vi vuxna också borde ha spelat in en film, tyvärr lämnas greenscreenutrustningen tillbaka på måndag 😉

Efter samlingen gick de flesta barnen på utedag, men några stannade med mig och några stannade med Kicki för att göra en problemlösningsuppgift.

Uppgiften var att det fanns tre nallar som satt i en soffa, nallarna kunde inte komma överens om vem som skulle sitta på vilken plats (det fanns tre platser i soffan) så de bestämde sig för att turas om. Barnens problem var: På hur många olika sätt kan nallarna sitta i soffan?

Barnen fick börja enskilt med ett papper och tre olika färgpennor (i samma färger som nallarna) för att försöka komma på en strategi för att lösa uppgiften. Det blev flera olika sorters lösningar, men de flesta barnen kom snabbt fram till att det var för tidskrävande att rita alla nallarna och hittade på något sätt att förenkla sina lösningar. Så här såg de ut:

Såhär berättar en tjej om sin lösning:

Sedan parades de ihop två och två och fick diskutera sina lösningar, se om de hade gjort lika eller olika, hur många sätt de kommit fram till tillsammans, etc. Sedan samlades vi igen i hela gruppen och använde oss av ett program som heter ”CombiBears” för att sammanställa barnens olika alternativ. Tillsammans hade vi lyckats komma på alla olika sätt som nallarna kunde sitta i soffan, nämligen sex stycken olika sätt!

Sådana här typer av uppgifter är ganska kluriga, och barnen kan först bli osäkra när de inte vet vad som ska göras eller vad som förväntas av dem. Men det positiva är att alla barnen kommer på en egen lösning, står för den och är stolt, och inte känner att de har gjort rätt eller fel! Precis vad vi vill uppnå med de här uppgifterna, samtidigt som det stimulerar barnens mattematiska tänkande, kreativitet, samarbetsförmåga, kommunikation och flera andra viktiga kompetenser!

Efter matteuppgiften…

…gick vi till ”Trollskogen” där de andra barnen väntade. Där blev det lek i en ny härlig skogsmiljö som vi inte gått till förut. På hemvägen gick vi en ”livsfarlig” väg tillbaka till skolan….

Trevlig helg!! ♥

Det här inlägget postades i Digitala verktyg, Matematik, Mot nya höjder, Språk, Utedag och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *