De flesta barnen gick idag och hälsade på sin gamla förskola (Högstorps förskola), de barn som kommer från andra förskolor fick göra lite andra saker. Några barn var kvar på Tallkotten med Marie och gjorde en matteuppgift, de andra följde med Matilda på utedag.
De som gick på utedag fikade först vid en liten ”glänta”, sedan gick vi för att plocka stenar till framtida skapandeprojekt. Det regnade ganska duktigt på oss så när vi kom tillbaka till Tallkotten bestämde vi oss för att vara inne och jobba lite med programmering, problemlösning och samarbetsövningar.
Barnen fick först rösta om vi skulle ta fram bluebotsen eller programmera på interaktiva tavlan. Det blev oavgjort i röstningen så vi bestämde att vi gör både och. Vi började med att programmera på interaktiva tavlan i spelet ”Kodable”, vi testade också en ny programmeringsapp som heter ”Lightbot”. Den var lite klurig eftersom barnen måste ta robotens perspektiv i kommandona.
Sedan plockade vi fram bluebotsen och barnen fick programmera den att köra till olika rimord. De fick även testa att trycka in slumpvis kommandon och se vad som hände.
Nu var det dags för de gröna barnen att gå till biblioteket, bara tre blåa barn var kvar. De fick då en klurig uppgift av mig:
- Ni ska programmera blueboten att köra från den ena sidan rummet till den andra sidan. Ett tryck på ↑ är 15 cm (visade på en linjal)
De började fundera och försökte mäta med linjalen men kom så småningom fram till att de var tvungna att hitta andra föremål som var 15 cm långa. De började mäta olika saker med linjalen, och hittade ett lock som var precis 15 cm brett.
”Vi kan använda våra fötter!” kom ett barn på. Vi mätte fötterna, men alla hade för långa fötter. ”Vi kan ta händerna istället” sa någon annan. Vi mätte barnens händer, två var för korta… men en hand var precis 15 cm lång från fingerspetsarna till handleden.
Nu började barnen mäta ivrigt… Men hur ska ni kunna räkna ihop allt? frågade jag. Någon måste anteckna! Ett barn tog på sig uppgiften, men hur ska man skriva? Det blev diskussioner mellan barnen, till slut kom de fram till att de skriver en trea varje gång de kommer till tre och så räknar vi ihop det sen.
När de mätt golvet och skrivit alla treor blev det ganska många… och det var svårt att räkna ihop! Jag kom med förslaget att vi kunde rita tre streck på tavlan för varje trea som de hade skrivit ner, och sen räkna strecken. Så det gjorde vi!
Nu var det äntligen dags att programmera! 47 tryck på framåt pilen tog roboten över till andra sidan rummet! Den slog huvudet i väggen lite grann men det får man räkna med tycker jag! 🙂
Underbart:)!!