Tallkotten är med i ett projekt som heter ”Mot Nya Höjder” som syftar till att öka och stimulera intresset för naturvetenskap, matematik och teknik.
Idag har vi arbetat med LJUD på Experiment. Vi började med en diskussion kring vad ljud är och hur vi kan höra ljud. Några barn visste att ljudet ”rör sig” i luften, någon visste att det studsade mot trumhinnan inne i örat. Vi tittade sedan på en kort film från UR – Tiggy testar, hitta ljudet. Den repeterade ungefär vad vi pratat om.
Sedan tog vi fram ett verktyg på datorn, en tongenerator (onlinetongenerator.com), och började prata om frekvens och vad det betyder. Vi tänkte ut olika ljud som vi hör i vardagen och försökte sedan lista ut vilken frekvens som bäst motsvarar dessa ljud. Barnens exempel:
- Larm: 1500 Hertz
- Telefonton: 600 Hertz
- Pip från hooverboard: 800 Hertz
- Telefonvibration: 100 Hertz
- Felsignal på TVn: 1000 Hertz
- Frysen piper (stått öppen för länge): 2000 Hertz
- iPaden: 200 Hertz
Efter det gjorde vi en lek, jag tog fram följande saker:
Barnen fick blunda och vända sig om, jag gjorde ett ljud med sakerna och sedan skulle de gissa vad jag hade gjort. Detta gjorde vi några gånger, barnen var koncentrerade och gissade rätt alla gånger!
Sedan var det dags för barnen att själva skapa LJUD med de här föremålen. De delades in i grupper med fyra barn i varje och fick några föremål var. För att få lite inspiration om rytm och takt så lyssnade vi på lite afrikansk musik först. Sedan gick grupperna och övade.
Vi samlades slutligen för att spela upp vår musik för varandra. Såhär lät det: